svartvinbär.

det blev ingen kartong uppackad.. när martin nästan var klar med att dammsuga, bara sovrummet kvar.. så plingade mamma, jannice och lea på dörren..

vi skrev en nota på vad som skulle handlas, och när martin var klar så åkte jag, martin och jannice och handlade... medan mamma och lea stannade ute och lekte....

när vi kom hem igen. så var det bara att förbereda grönsaksspetten och starta grillen... blev super gott, muma :) åt tre köttbitar, fast bara en med potatis till.. de andra två åt jag bara kött, grönsaker och sås. men det är typ godast att göra så...

vi handlade även till efterrätt. banan, choklad och glass... men den gjorde vi inne... mamma och lea började plocka svartvinbär. sedan efter efterrätten så var jag och mamma och plockade medan martin åkte till sin mamma och hämatde saftmajan... så nu håller jag på att koka svartvinbärssaft för första gången... den är snart klar, tror jag.. skulle ta en timme efter den kokar och det är typ halv det....

i alla fall en full saftmaja blev det.. jag räknade lite fel och sa 8-9 liter men martin påstår att det är mer, 11 liter säger han... för saftmajan tar 7-11 liter bär... och så är det 3 kg socker. tycker det verkar lite för så mycket bär, men samtidigt så är svartvinbärerna söta bär...

och jag kan säga att bärerna är stora som jag vet inte vad... jaa, det fanns små bär oxå. men många var stora.. och många var det oxå.. finns nog bär kvar till att göra en sats till med saftmajan.. väldigt mycket var det i alla fall...

katterna har oxå haft det lite kul idag.. de fick gå ut på balkongen när martin tog grillen och där har de legat. och dels kollat på oss när vi åt mat och dels när jag och mamma plockade bär... de satt där och spannade, såg lite roligt ut...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0