På stan.

Jag följde med jannice och lea till mamma för att följa med på stan... gick först hem en snabbis med ryggsäcken och bytte jacka....

Jannice följde inte med på stan men jag lea och mamma åkte... det blåste kallt, burrr....... Vi skulle se Pingu..

På bussen satt vi längst bak, lea som bestämde.. hon satt i mitten :) då berättade jag för mamma om sko-händelsen på friskis och då sa sötien "så gjorde jag inte alls" och antyde att det inte var hon :)

På stan så såg vi Pingu på en gång.. Lea den fjanten blev fjantig.. och jag fick bära henne runt pingu och sen ville hon inte ner... min arm plus rygg började göra ont efter ett tag, hon börjar bli tung nu, så mamma tog henne en stund tills hon inte orkade mer...  "han är stoooooooooooor" sa lea... men snäll sa jag...

lea kollade på pingu hela tiden men vägrade gå fram till han... vi stod ett bra tag på torget och kollade.. då sa pingus kompis (en vanlig människa) att de skulle gå och värma sig... de gick.. lea ville gå med så - efter Pingu!!!! eftersom det var många barn så blev det många stopp.. och till slut sa medhjälparn att de skulle gå och äta lite sill... då gick vi och fikade...

men innan vi hittade ett ställe att fika på.. var fullt överallt.... men till slut så gick på åhlens.. jag tog ett bord med lea men hon orkade inte vänta så hon sprang till mormor... det var en lång kö... lea kom "nu kommer maten" fast det var fika :) ... jag kände att det luktade om henne.. så när mamma kom så gick de på toa och tog bort lasset...

Mamma berättade att det luktade verkligen bläää.. och på toan så hade de bara en öppen papperskorg.. så gissa om det kommer stinka på den toan???

vi fikade och vad lea mullade i sig.. jag ville ha en macka som jag fick. jag och lea delade på en festis.. och så hade mamma köpt en dammsugare och en munk med rosa glasyr... lea tog dammsugaren, som var hennes, och mamma delade munken. hon åt bara halva..... Lea skulle absolut ha den andra halvan munken, så den fick inte ligga på fatet utan alldeles vid bordskanten.. jag sa till henne så hon förstod att "den kommer ramla ner och då går det inte att äta den"... den fick ligga på faten sen.... jag frågade om jag fick ta en liten bit.. mamma sa jaa..... jag ville smaka den rosa glasyren, smaka jordgubbe :) sen ville inte lea ha resterande dammsugare, hon ville ha munken.... då frågade jag henne om jag fick ta en bit och det fick jag.... hon tyckte munken var godare, jag frågade.... Men när den var slut, det var inte ens en tugga kvar på den då skulle hon ha dammsugaren igen...

Efter fikad så gick vi ut igen... lea ville se pingu igen.. som hon sa på fiket "jag kramade pingu" men det gjorde hon inte.. hon tordes inte ens ta i han när han sträckte fram tassen..... fast mamma tog i han.. och så sa hon till mig "du kan krama han"....

När vi kom på torget igen så var det smockat med folk... det skulle bli uppvisning med skotrar = jag glad :) .. de var BARA 8 meter i luften...... sa till lea att hon skulle kolla uppe i luften, visade henne... jag frågade "ska du åka skoter med moster och martin?? fast vi åker på marken inrte sådär" och nickade... sen ville hon se mer och sa i stil med att vi går dit men mamma sa att hon ser inte bättre där för det är så mycket folk.... då ville hon ner. "moster kom!!" och så vinkade hon in mig och så började hon gå.... mamma efter och jag efter mamma.... lea struntade i allt folk, hon bara gick... och det mitt folk är väldigt ovanligt, den lilla fegisen.......... träffade pingu påvägen men hon tordes inte klappa han eller krama han... han trollade, medhjälparn sa simsalabim och pingu satt sig ner.. hans fötter syndes inte och det pratade lea om sen... pingu var hungrig igen och skulle gå och ta nån sill...

så lea fortsatte mot skotrarna, inte ett dugg rädd..... trängde sig fram och så kom det ett staket (kravallstaket eller vad det heter).. mamma sa till henne att nu kommer du inte längre... där stod hon... det var vid landningen och precis där de vände... hon kollade intresant.. det kom folk framför mig och mamma men lea kollade inte en enda gång bakåt, jag såg hennes skor om jag böjde mig lite lätt, det var det som syndes av henne.. det blev en glipa och jag såg då att hon klättrade på staketet, mamma sprang fram och fick hålla en hand bakom henne så hon inte ramla.. fast den risken var ganska liten..... hon kollade och kollade.... har aldrig sett lea så intreserad av nått... jag trodde att hon skulle vara rädd.. för det är inte lite hästar i en sån där liten sak eller... hela kroppen skaka när de gasade på :) och så luktade det så gott, skooooooter :)

Vi åkte kvart i fyra bussen hem och jag skulle se på hockey inne hos tessan klockan fyra... jag kom hem fem i fyra.. så det var bara att kissa och borsta håret... martin kom precis hem när jag tänkte ringa han, han hade varit och handlat en grillad kyckling och sås som vi skulle äta efter hockeyn, och så hade han handlat två paprikor så jag antog att han ville ha stekt paprika :)

Jag som hade tänkt att vi skulle äta fläskfile imorgon och göra egen potatisgratäng.. så hade vi ingen fläskfile i frysen :( jag har aldrig gjort potatisgratäng så det skulle bli spännande, jag vet hur man gör teoretiskt men har inte satt det i praktiken än...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0