en "vanlig" natt.

det är inte synd om mig. fast jag sovit minimalt inatt. huvudvärken kommer nog att komma den med.. edwin har sovit som en kratta inatt. lade sig strax efter nio. små vaknade lite nu och då. jag gick och lade mig vid elva, som vanligt. kollade lite på tv och stängde av den vid tolv. kom då på att edwin fick nog mat för ett bra tag sen. så tänkte om han vaknar riktigt skulle jag göra mat..sagt och gjort vid halv två fick jag kliva upp och ge lillen mat. sedan vaknade han mellan 30-60 min mellanrum.. vid fem var han gnällig igen. vid varje gnäll fick jag kliva upp och kolla till han, vart han hade nappen och så vidare.

det är inte synd om edwin, med hans täppta näsa. och hans enorma hosta. (idag vid gröten så hostade han så han spydde upp allting, första gången det hände). denna hosta och näsa har gjort det svårt att sova för den lille. plus så tror jag en tand är på g..

det är synd om Martin. nämligen kvart över fem klev han innanför dörren. jag tänkte att han hade väl jobbat över. slutade egentligen fyra, vilket han är hemma vid halv fem... men i alla fall. han kom in och såg att jag var vaken, och edwin oxå för den delen.. visade sitt "plåster" på armen.. jag undra vad han hade gjort. och då svarade han lungt krockat. vilket han hade gjort tidigare denna vecka oxå, inte hans fel då heller... han sa sedan att det tur att han kunde stå benen. då förstod jag att nått allvarligt inträffat.

frågade genast om det var hans fel. varför jag fråga de först har jag ingen aning om. martin nämde att taxin får nog skrotas, vilket de får reda på måndag. den gick inte att starta i alla fall efter krocken... det var inte martins fel. martin körde på nån gata, som för övrigt var huvudled. och så kom den andra bilen i full fart. smällen var ett faktum.. taxin kanade in på nån annan gata där martin tillslut fick stopp. martin klev ur bilen. frågade kunde om det gick bra. jaa, han hade en kund i bilen. och så ringde han 112.. kunden klagade på nacksmärtor.

men sekunden innan hade någon redan ringt räddningscentralen. innan/i/efter smällen hör martin nån som skriker NEEEEJJJJJJJJJJJJJ!!!!!!!!!!!!!!!! det var en tjejen till föraren i den andra bilen. som för övrigt ligger på marken i en blodpöl. troligtvis inget bälte och slungas ut genom nån ruta.. om man ska spekulera så hade de säkert bråka och han farit iväg i all världens fart, inte kollat och så krockade han. men det är bara min teori...

polis, ambulans, brandkår. kom förbi. frågade massa frågor. martin kom inte ihåg nått. han fick blåsa, polisen sa att det var enbart rutin. vilket är bra. martins chef åkte förbi och tänkte hoppas att det inte är martin. han stannade och så var det martin. martin och han plockade ur allt lös i taxin som de troligtvis lade i den andra hela taxin..

martin fick åka ambulans upp på sjukhuset. skulle dela med kunden. men martin minns inte nån kund i ambulansen. frågade mig om de går att dela av dem, så det blir två rum.. men jag har ingen aning.. martins chef kom förbi och satt och väntade med martin. han blev omplåstrad. och blev uppmanad att besöka primärvården idag. för läkaren hade inte tid, var på iva eller nått. troligtvis med föraren av den andra bilen.. martin fick skjuts till garagdet och hämtade sin bil. sedan kom han hem och berätta allt för mig..

martin frågade på sjukhuset om föraren i den andra bilen var påverkad. de ville inte svara men han kunde avläsa deras ansiktsutryck att han var det.. martin berättade om smällen. att det var så högt att det tjöt i öronen på han. krockkuden hade åkt ut. och det minns han inte. det såg han när han klev ur bilen. och så luktade det knallpulver. men krockkuddarna ligger väl i nå pulver för att inte bli gamal? för om man kollar på reklamer där de testar krockkuddar så flyger det massa vitpulver när de utlöses..

i ambulansen kom martin på att bilen träffade bakpartiet. då sa de att det var troligtvis en frontalkrock.. hans berättelse klarna mer och mer vilket tiden går. chocken lägger sig. så vi får se om man har ont nånstans när han vaknar..

räddningstjänstperonalen. sa att han måste ha väjt omedvetet. martin alltså. för smällen tog liksom mer på passagerarsidan. och bak är bilen tillknycklad oxå.. vi kanske ska förbi och kolla på bilen sen. det beror på martin, hur ont han har... smärta kommer efter chock. och jag tror han fortfarande var i chock när han lade sig.

så idag händer det saker eftersom hur martin mår. om han har ont blir det bara primärvården och mat hos mamma. om han mår bra. ska vi nog till birsta. det är nån säkerhetsdag på barnenshus. och så ska han köpa delar till bilen, vår bil. så den går igenom ombeiktningen. ska visa vagnen jag vill ha till edwin. och så kanske vi ska kolla på taxin, om martin har lust och om vi hittar den...

här är länken på vad som hände, via st... tydligen fick föraren av den andra bilen åka till uppsala med helikopter. och så var han full. benbrott och skallskador.. jag kan tänka mig först smällen med krocken och så smällen med att landa i backen. och där lär han ha glidit tills det tog stopp..

http://st.nu/start/sundsvall/1.2062722-en-ford-till-uppsala-efter-trafikolycka



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0