feber.

är trött idag oxå. känns som det är mer igår fast det var en sämre natt förra natten.. fast igår lade jag mig senare på grund av eurovison. som de sa där. varför ska man bojkota det när sverige inte är med? så fall bojkottas fotbolls-vm iår oxå. samma sak!

ewin sov betydligt bättre inatt. men på morgonkvisten så ville han ha mat två gånger och sen så nästa gång han gnällde klev vi upp, alltså vid nio. slog igång tv´n precis till händige mandy på barnkanalen.

fick god mat hos mamma igår. fick med oss hem oxå. funderar på att göra pastasås på den, men tillsätta lite stekta färska championer, och så mer grädde då. det borde göra susen. vi fick i alla fall lövbiff, purjolök och så mögelost som blev en sås tillsammans med grädde. och så ris till. mumma :P

när vi kom hem så fick edwin sova. han var dödstrött. sov till strax innan nio. då var han gnällig. och jag tog som alltid de senaste dagarna tempen på han. 39,0 grader. så han fick alvedon. och nu har han lärt sig hur man gör. jag fick en spruta som jag skulle spruta i hans mun med. och det tog tre gånger så lärde han sig det.. och så tycker han nog alvedonen är god. är skogsbärsmak på den, lukta smarigt i alla fall.. febern hans gick över tills det var läggdags, när det var dax att räkna alla röster på eurovision..

så igår, vad hände mer?? joo, vi var och kollade på "brottsplatsen". martin förklarade lite mer hur det gick till, som han tänkt sig.. jag kan noll gator i stadentrakten. så jag fick veta lite mer vart det hade hänt.. sedan var vi till birsta. såg både taxin och den andra bilen genom stängslet... taxin var inte så hemsk som martin minns den. men det blir troligtvis en ny taxi, att denna kommer att skrotas. den fick en smäll höger fram och bak (passagerarsidan). och martin kommer inte ihåg två smällar. men det är svårt att minnas, gick så fort..

smällen som tog fram gjorde så att båda! däcken pekar snett. så grejen som håller ihop dem däcken fick sig nog en ganska smäll, framaxel kanske det heter?... och ser bilen jätte lång ut på grund av smällen fram. konsekvenserna av smällen bak kunde vi inte riktigt se.. martin berättade att framrutan spraxk oxå. kan det bero på stenskottet som suttit där en längre tid?

och nu ska vi näma den andra bilen!! på bilden i tidningen såg den inte så hemsk ut. men i verkligheten.. ojj. ena sidan, förarsidan, var alldeles mos. nog tror jag att killen skulle klara sig bättre om han använde bilbälte.. martin berättade att han hängde från förardörren ner på marken i en hög. han hade liksom benen/benet kvar i fönstret. och det var av på massa ställen. och så låg han i en blödpöl på marken. huvva.. såg nån som hade komenterat inlägget på st och det var väl nån kompis till denna kille. han sa att benet måste troligtvis amputeras och de vet inte vilka men han kommer få i huvudet. och på radion igår sa de att läget var alvarligt, eller nått sånt.

martin är bara förbanad på denne kille. eftresom det var hans fel. väjningsplikt, berusad och körförbud på bilen. så ALLT fel är verkligen hans. han bor/bodde nån gata ner där krocken skedde. så han skulle "bara" korsa gatan..  men som jag sa till martin. han kanske har gjort detta förr och inget skett då. vad vet man? finns ju en grej som man pratar om i körkortsteorin, minns inte vad det hette. men det menar så att vägar man kör på jämnt och inget händer, så kör man efter en tid på rutin. vilket det då kan ske olycka. jag tror det egentligen är menad på landsväg..

men denne kille stod tydligen och tok gasade längre upp på gatan innan det hände. var ett vittne som sa så, som vi för övrigt känner. en granne i liden. så pappa kanske redan vet om det, fast då borde han ringt och kolla hur det är med martin. eller så tänker han som jag, vi träffas på söndag (idag). så folk börja prata om att han ville kanske att detta skulle hända.?. hemsk tanke.

martins passagerar hade åkt hem med martins chef efter sjukhusvistelsen. och hon tyckte martin aggerade bra, eller vad man säger. ger beröm, jaa nått sånt. i alla fall martin hade frågat det var med henne efter krocken. och det tyckte hon var bar gjort.. hon minns inte om hon hade bälte. man jag säger att det hade hon nog. därför hon har ont i axeln.?. tydligen om man inte har bälte och krockkudden löses ut så blir det inge bra. så eftersom hon mår som hon mår så hade hon nog bälte, min teori..

tydligen kommer det bli rättegång på detta oxå. martins chef har pratat med nån privat advokat. martin ska få pengar för sveda&värk, och förlorad arbetsinkomst. martins chef ska få dessto mer, hela värdet på bilen, att bilen måste vara av (han förlorar eftersom det nu saknas en bil i hans verksamhet), och så massa annat små saker.. jag sa till martin, varför sa du inte till om din telefon. hans mobil fick tydligen en repa. den syns knappt men den uppstod i krocken i alla fall. det hoppas jag att han tar upp, chans på en ny mobil.

måste nämna. martins sår på armen. han tog bort "plåstret" igår. det är en ring?? och vi har verkligen ingen aning om vart den kommer ifrån. för den armen han har detta på brukar han ha på grejen som är mellan de två sättena fram. hur kan en ring komma på hans arm? först tänkte vi växelspaken. men den är typ fyrkantig i taxin.. det återstår att lokalisera. han får kolla i taxin ikväll. han ska köra 923 istället, och den är typ likadan som den som är krockad.. även att såret i min mening inte ser så fint ut. får väl se hur det slutar med det. man kanske ska visa det för faster idag, hon kan såntdära. hon som kollade på mitt knä när jag cykladeomkull den tredje gången och konstaterade att det var sjukhuset nästa.... ytterligare ett även, martin får tydligen vara ledig med fullt betalt om han vill. men han vill inte, han vill jobba. och det förstår jag. folk hade pratat om att martin inte kanske vågade köra bil mer och så vidare, att han skulle bli körrädd. men det skulle aldrig ske för martin, han bor i bilen i princip..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0