Dagis - dag 5.

fösta gången jag fick väcka edwin för en dagis-dag. men behövde bara säga edwin så vaknade han och börja prata.. mammas goo-pojke.

när vi kom till dagis kom kusin på en gång. vi gick bort till edwins avdelningen. och där fick vi veta att edwins inskolningsfröken var i sin tur sjuk. hon frågade hur långt vi hade kommit. så jag gav henne vad som skulle ske idag. och även nappen fick hon som jag så fint kokade på spisen igår.

hon sa att hon ringer om det är nått. otröstlig osv. och så sa hon till kusin: "du är oxå här som kan ta hand om edwin". vilket kusin tyckte lät roligt. de gick och hämtade en madrass som kusin fick dra runt på med edwin sittandes på. och massa barn efter, så klart..

då passade jag på att gå hem. edwin kollade efter mig en gång. men kan lika gärna vara att han kollade på alla barn som var efter han. hörde ett barn grina, så hoppas det inte var edwin. men lät inte riktigt som han ändå. ska gå tillbaka till klockan ett..

när vi kom till dagiset, I följde med, så sov edwin än. så vi fick sätta oss ner vis ett bord med fröknarna. och de två barnen som inte sov. dessa barn ritade.. läste på tavlan att edwin hade somnat fem över tolv och ätit jätte bra. fick lite mer besked väl inne på avdelningen.

allt hade gått jätte bra. en väl uppfostrad son, som en i personalen sa ;) han hade ätit TRE portioner mat. den andra portionen lite större. och de två första hade han suttit och gnällt att det gick för sakta. och en tredje tog han det lite mer sakta. min lilla prins ;) och att sova hade gått bra. han hade satt sig upp några gånger, pekat i taket och pratat. som edwin helt enkelt gör :P så det tog väl 15-20 min tills han sov, antar jag.

det var något barn som vakna. som de hämta. eller snarare öppnade dörren. hon är en sån pass stor tjej. och måste nämna att edwin var den enda pojken på hans avdelning idag. och det är vekligen mest tjejer. så de blir glada när det kommer in lite pojkar. så kul att han är uppskattad ;)

sen tog det en stund till innan något barn vakna. vi hörde ljud. så personalen gick in. sen gick hon in i rummet i rummet. hörde ett ljud som lät som edwin. så klev upp och ställe mig i dörröpnningen. så när han såg mig blev han glad och gnällig. fick komma i mitt knä. där han satt.

och tydligen så vaknade alla barn.. så personalen i fråga kom ut med ett barn i taget. ochså luktade det bajs i rummet edin låg. så hon skull byta på brnet. kom och ropa på fröken i vårtrum, ch on var den enda som var kvar. så hon fråga om vi kunde se till barnen en liten stund. ja svarade att det kunde vi, de var så snälla och lugna. alla var nyvakna så de satt bara i soffan, eller snarare hängde i soffan i deras nyvakna miner.

fröken som gick in kom ut lika snabbt. ringde en mamma. barnet som hade bajsat hade bajsat ner allt, så det var magsjuka.. så det virrar verkligen omkring magsjuka på dagis, eller överallt just nu. inte bara detta dagis utan alla dagis som jag vet om, och många ligger sjuk i det eller precis legat sjuk i det.. ganska otroligt ändå att en sån sjukdom kan sprids i den omfattingen det gör. men det beror väl på att det är luftburet..

och om edwin har otur kan hn bli liggandes i magsjuka igen. det beror på om viruset har muterat eller inte. så det hoppas vi inte på att det gjort. men man vet aldrig. hade lust ett tag att han inte ska gå på dagis imorgon. men samtidigt kan man inte tänka så. och eftersom han är ny så behövs dessa rutiner i början. så dagis imorgon, torsdag, få vara hemma fredag och måndag. precis som en 15-timmare.. sen får jag se, men blir nog tisdag gången efter imorgon. och om det då fortfarande står "det går magsjuka" får jag fråga om det var längesen nån insjukna. och då ta ställning hur jag ska göra.. kan ju säga att edwin har nog tappat "nått" kilo nu när han var sjuk och då hade han ändå en mild varriant...

men tar en dag i taget. imorgon klockan nio ska vi vara där (8:45-13:45) men vi sa nio jag och personalen. sen kanske jag hämtar hem honom till halv två, det återstår att se ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0