knölen/såret/skorpan.

nu ska jag försöka få ihop ett inlägg om mitt skorpa/sår/knöl. med bilder. så jag varnar redan nu för massvis med äckliga bilder!

den 5 december började det göra ont. bloggade om det först den 6 dec. det var då en knöl som uppstod som gjorde ont. försökte klämma men det gick helt enkelt inte. var varmt, rött och svullet. funderade redan då på att ringa vårdcentralen men gjorde det inte, uppenbarligen.









knölen 6 dec

även den 6:e på kvällen började jag få feberkäningar. som jag hade glömt bort. och läkaren frågade om jag hade haft det. men nu vet jag att jag hade det i alla fall. inte för det gör saken bättre nu.


knölen 6 dec, på denna bild ser man hur svulet det är. MEN det var värre än detta

det skav när jag gick med skorna. gjorde ont. envis som jag är så lyckades jag få kläm på den litegranna innan jag lade mig. men inte mycket. en klar vätska, av det lilla som ville komma ut. fick ta i för kung och fosterland för att få ut minimalt och knölen var ändå lika stor. och både spände och gjorde ont.

och "gruva" sig för att ringa vårdcentralen har sitt pris. för dagen efter, alltså den 7:e dec, så upplevde jag knölen mindre. det jag trodde då var väl för att jag hade klämt lite på den, därför den var mindre. för jag trodde verkligen att det var en finne. med den dära "plattan" på baksidan som jag alltid haft. alltså "benbiten". så jag antog att jag skulle få ett svar från VC sådant att avvakta och då skippar man att ringa överhuvudtaget.

på kvällen den 9:e dec fick jag nog och opererade mig själv då det verkligen såg ut som en mogen finne. och då menar jag med sådant vitt. så jag tog en nål, som jag så klart eldade på, den blev så varm så jag fick kyla av den. och så stack jag. och ut kom det massvis med vitt. tyckte det var så äckligt. trodde även att sticket skulle göra ont, vilket det inte gjorde. minns att jag tyckte det var så konstigt.

trycket lättade litegranna. och jag upplevde det mindre svullet. men bara för en stund. för allt kom tillbaka och då mycket värre.

(och sedan blev jag yr oxå. troligtvis inget sammanhang med denna knöl. men man vet aldrig)

vid lucia övergick knölen till ett sår. och jag körde med plåster för att dämpa alla smällar jag fick på det.

den 22:e dec drog jag bort plåstret och det var äckligt. blött. och hade även blött igenom. och jag hade även känt hur det gick upp stup i ett. alltså inte vill läka riktigt. och bestämde då att jag skulle ta och ringa vårdcentralen efter julen och var bombsäker på att de inte kunde göra något åt saken. liksom ett sår. vad gör man åt sådant? var min tankegång.

 
Såret kvällen den 22:e dec. och en zoomning på samma kort

på dagen-innan-jul, alltså den 23:e, så var vi som sagt martins släkt här. och både hans mormor och mamma undrade vad jag hade gjort på foten. då jag gick utan plåster den kvällen. ville ha de öppet om vi ändå skulle vara hemma. hans mormor hade den dära blicken att det är "alvarligt" och sa att jag måste till vårdcentralen. sade då att jag tänkte det efter helgerna. sedan var det inge mer med det.

 

Såret morgonen den 23:e dec, och en förstoring på samma bild

på juldagen, den 25:e dec, nämde jag det till I. för hon frågade hur det var med mitt finger som pajjade strax innan detta. skar mig på ett aluminiumlock då vi gjorde mat. och det hade så gott som läkt ihop innan detta hände. i alla fall så sa hon att jag måste söka upp VC, fast jag inte visade, hon lyssnade bara. och sa något i stil med att "jag tänker bara på mamma" och hennes mamma fick amputera sitt ben, varför vet jag inte. men fick den känslan att det var på grund av ett sår.

  
Såret kvällen den 25:e dec, plus förstoring på samma bild. Den tredje bilden tycker jag mer visar hur rött det verkligen var

när "vardagen" kom igen, 28:e dec. mellan helgerna. så tänkte jag att jag inte skulle ringa vårdcentralen, till en början. men när jag satt där vid tio-elva på dagen så började jag känna hur såret började rinna. och det var så klart var. så då ringde jag genast VC. de ringde inte upp förrän strax efter halv fyra. och jag fick en tid dagen därpå.

 
Såret morgonen den 28:e dec. Förstoring på samma bild.

 
Såret kväll den 28:e dec. Förstoring på samma bild. Svullet, en väldigt blöt skorpa, ser ni den vita fina kanten under huden på förstoringen? visst ser det härligt ut..

den 29:e dec var det dax halv nio på morgonen. smög hemifrån strax innan det medan de andra sov. och på vårdcentralen fick man vänta en stund som alltid. var lugnt och skönt. jag och gamlingarna, ungefär. blev även uppropad först av alla. distriksköterskan K kollade på såret, tvättade och sa att en läkare måste kolla på det och troligtivs behövs det penicillin. fick en ny tid halv fyra hos läkaren. hon badade en "tuss" med sprit och sade att det skulle dra ut massa skit. för hon satte sedan "tejp" över. och jag fick gå hem. och väl hemma så sov alla fortfarande.


Såret på morgonen den 29:e dec

mamma kom för att passa edwin medan jag sprang ner på VC en andra gång denna dag, och även en eventuella apotekbesök. träffade I nere på VC för hon ville joina mig och se vad läkaren skulle hitta på då hon gillar att poa på med sår. och så var hon nyfiken på om han skulle göra något åt saken, typ klämma eller något.

läkaren tröck och klämde på såret. sa att det skulle göra ont. men gjorde inte direkt ont, möjligtvis närmast såret. han sa även en rolig sak "det behöver inte vara så sterilt då det redan är infekterat". tyckte jag var lite roligt. sen sa han flera gånger, i alla fall två gånger, att jag kan få dålig mage på penicillinet. alltså diarré.

åkte iväg på apoteket. och penicillinet jag skulle ha fanns inte, Heracillin. skulle få vänta dagar på att det skulle komma något sådant. så fick ta något som är exakt samma sak. och jag vet sedan förrut att det är typ två stora bolag som producera samma saker fast med olika namn. så fick då välja det andra, Flukloxacillin. som jag skulle ta tre gånger per dag i 10 dagar. så roligt. även att apotekarien sa det dära med diarré. så kände att denna biverknig kommer jag att få.


Såret kväll den 29:e dec.

 
Såret morgon den 30:e dec. Och dess förstoring på samma bild. här börjar den vita pluppen bli mer tydlig.


Såret morgon den 31:e dec. Man börjar nu se en liten förändrig på läkprocessen. Att det läker, inte lika rött. men fortfarande öppet. Denna bild togs i samband med en dusch.

började känna av lite av biverkningarna redan andra dagen med full dos. och då kände jag av illamående. men min mage hade då inga problem med diarré under denna pencillin-tid. och skönt var väl det. men fick däremot en annan rolig bieffekt som bruka kunna uppsåt hos kvinnor som äter penicillin.

 
Skorpan eftermiddag den 1:a jan, förstoring på samma bild. Över natten blev såret en skorpa och nu syns det så super tydligt det dära vita, som jag haft länge.

 
Skorpan mitt på dagen den 3:e jan. Och så förstoring på samma bil. Och man ser en skillnad i omkrets, vilket är jätte bra.

 
Skorpan morgonen den 4:e jan, även dess förstoring på samma bild.

fick tid för ett återbesök på vårdcentralen en vecka senare. så den 5:e jan bar det iväg igen, och då till distriktsköterska Y. men även K kom in och kollade. och hon tyckte att det var så mycket bättre. vilket jag oxå tyckte. Y petade inte så mycket då jag inte ätit klart min kur utan hon tvättade rent. om det nu kan vara skitigt. fick med mig "plåster" hem så jag kan lägga om själv. var fortfarande röd runt om. tyckte alla. men som sagt bättre.

jag åt och åt det dära penicillinet. glömde om jag hade tagit för dagen, så fick snällt stå där och räkna. lätt att räkna då jag ska äta tre per dag plus en den sista dagen. blev ganska oregelbundet, men ändå rätt så bra. försökte att ta på fastande mage, alltså en timme innan mat eller två timmar efter. och så den viktigaste regeln var att det minst fick vara fyra timmar mellan. så det blev tvunget att gå fyra timmar mellan, och då helst mer.

 
Skopran morgonen den 9:e jan, och dess förstoring på samma bild.

när jag duschade på den dära måndagkvällen den 9:e jan. så började skorpan att lossna. plus att jag tyckte att skorpan då börjat putat utåt. en del av skorpan stod rakt ut så jag tog en pincett och drog bort den. medan huden fortfarande var mjuk. och jag menar om jag inte hade dragit bort den då hade den lossnat ändå och då gjort ont. för skulle garanterat stötta i den överallt och ingenstans. och under detta så var det massa gult, halv klibbigt. inte för jag tog men såg sådant ut.

 
Skorpan den 9:e jan. Före och efter, biten som stack ut.

 
Skorpan kvällen den 9:e jan. Och dess förstoring.

och jag hade ännu en tid till vårdcentralen. så den 11:e jan bar det av igen. skorpan var då ca 3 mm. och hård. Y pillade lite och tvättade med rinnande vatten, svarade på mina frågor. de hon kunde svara på. men var mycket hon inte kunde pga att vi inte vet hur det ser ut under. och hon påstår fortfarande att det vita i såret är själva skorpan och det hårda är förhårdnad. men jag är skeptisk. jag är rätt så säker på att det vita kommer vara kvar. allt det röda försvinner men det vita är kvar. det hade även vid den här tiden börjat göra ont, men jag var väldigt osäker på in det verkligen gjorde ont eller om det var hjärnspöken.

 
Skorpan den 11:e jan, och dess förstoring.

 
Skorpan den 12:e jan, och förstoringen på samma bild. Den tredje bilden är på kvällen denna dag och efter en insmörjning. Den minskar, men det går sakta.

har tid en fredag igen och ska då försöka få en läkartid för såret. för nu är det vitt och inge mer, 16:jan. för jag kan inte gå såhär. för jag är ung och frisk, enligt alla i branchen. vilket jag är också. så hit med en läkare som kan pilla bort det. vill ha bort det innan praktiken börjar, den 1 feb.

 
Skorpan den 16:e jan. och en förstoring på just såret från samma bild.


Kommentarer
Postat av: Mirre

Men oj vilket sår och vilken tid det tagit att bli av med det!! Vad skönt att det går åt rätt håll i allafall.

2012-01-17 @ 19:08:07
URL: http://mirresyr.blogspot.com
Postat av: Jenny

Men fy vad äckligt! Stackars dig. Givetvis var jag tvungen att förstora bilderna o titta ;)

2012-01-17 @ 20:45:59
Postat av: Malin I Form

Usch då, din stackare :/ Hoppas det ordnar sig snart!

2012-01-18 @ 14:03:28
URL: http://www.maliniform.com
Postat av: Emma - Mamma till Viggo och Melker.

Men usch vilken ruskigt sår, som tog sån tid på sig att läka :/ knepigt... Hoppas det sr och känns bättre i NUläget?



Sv: ja, tack för ditt tips, men jag tar nog bort dom, för dom gör inte så jättestor skillnad med eller utan ändå så :)

2012-01-19 @ 21:27:39
URL: http://emmashjartan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0