Dag 6.

Andra veckans tema är Barndomen. Kommer bli spännande :)
 
006. Vad var populärt när du var liten?
 
Vad gäller kläder så var de tajta byxorna med strass på sidorna populär då jag var i tidig tonår dvs då jag gick i åttan (14 år). Hade ett par röda som jag älskade så. Men så blev byxorna ute ur tiden, i alla fall på min skola och då ville jag inte ha de för att vara ute. Och inte för jag brydde mig, egentligen. men med dessa byxor brydde jag mig. Kan hända att det var en kompis som sade något i stil med att hon inte ville ha sina (hon hade ett par vita) och att de inte var mode längre. Hon sade inget till mig om mina, tror jag. Men kände då att jag inte heller ville ha dem. Men om jag någonsin kommer i dem igen ska jag ha på mig de oavsett.
 
Påtal om kläder så tycker jag en sak är rätt så kul. Var populärt med hängselbyxor ett tag, gick då i trean-fyran. Och jag var den första att använda det på våran skola. så stolt ;) Det enda jag har minne av att jag var den första att använda. 
 
Och skor var så klart "Platåskor" eller de dära buffalo-skorna som var så populär. Men hade direkt inga buffalo-skor men andra slags "platåskor". Kommer ihåg de jag gillade som mest de blev som fotavtryck då man gick ute i snön fast tvärtom.
 
Jag har för mig att jag hade ett par vita fast inte samma märke (bild från google.se eller snarare från http://tinytalie.blogspot.se/2012_11_01_archive.html)
 
 Vad gäller leksaker kommer jag direkt inte ihåg vad som var populärt mer än tamagotchi. Jag hade fyra stycken. förstår inte varför det inte räckte med en. Men fyra skulle jag ha. En från jultidningen (som också var populär men det var verkligen inget för mig), En hund och en dino från samma serie, och så hade jag en till en grön, tror jag det var. Och detta var väl också någonstans i mellanstadiet skulle jag tro.
 
Jag hade en röd (bild från google.se, eller snarare http://www.alligator.org/blogs/lifestyle/gatorgolf/article_6ea402c2-8281-11e1-a08b-0019bb2963f4.html)
 
Sedan var jag väl en tjej som inte brydde mig så mycket om att vara populär. så klart var man väl avundsjuk på dessa, det är väl alla? och jag tänkte nog lite på vad jag hade på mig men sminkade mig gjorde jag inte, mer än mascara. och inte tror jag att det hade en sådan stor betydelse såhär i efterhand.
 
Sedan föll jag inte för grupptryck. Det tycker jag är stort. När kompisarna började tjuvröka och så vidare kollade jag bara på. Sno sprit av föräldrarna kom aldrig ens på tanken. Var med en kompis som gjorde det utav hennes föräldrar och efter hon smutslat därinne i skafferiet så skulle hon ut och dricka det. Det var sommar. Vi träffade på en killkompis (hennes blivande pojkvän för en stund) och han fick smaka, och han i sin tur frågade om jag också ville ha. Men jag sade Nej! och då sade han att han tyckte jag gjorde det bra att kunna säga nej. "Du är bra som kan stå emot grupptryck" något sådant sade han. Då kände jag mig ännu större.
 
Kompisen i frågan hade en jobbig tonår eller vad man ska säga och tänker då inte ta upp allt här men jag lyckades hålla henne kvar på denna planet som hennes mamma sade till min mamma. Med min närvaro så spårade hon inte ur totalt utan bara lite. Och det tycker jag bra. Tänk om hon skulle spårat ut, vad skulle jag ha gjort då? det kan jag inte svara på. skulle jag slutat umgås med henne, då skulle det ha blivit värre skulle jag tro eller vad vet jag. 
 
Rolig var en händelse som hände en sommar när vi gick i åttan, dvs vi var 14-15 år. Vi bosatte oss i min pappas mars (som en lada fast vi hade det som festlokal/förråd) Och där en gång var det en tjej som var och hälsade på hos sin mormor som så klart också fick bo med oss. Vi var då fyra-fem stycken tjejer. Och dagen efter så blev det världens halla balloa. Jag ringde som vanligt kompisen och kollade om vi skulle hitta på något. Fick då höra "men har du inte hört?" hon hade fått utegångsförbud. och jag fattade inget. Det som hade hänt var att någon hade stulit sprit från mormorns skåp, vet inte vem det var än. Men troligtvis barnbarnet, men som sagt är då inte säker. Sak samma, jag blev inte anklagad. Jag blev strucken som misstänkt på en gång. Så jag fick umgås med kompisen då hemma hos henne. Men man kan säga att jag då också blev berörd utav att hon fick utegångsförbud. Men som vanligt så uttökades området, till ute då det var sommar och sedan till mig, sedan runt på byn, osv. Inte allt på samma dag men sakta och säkert.
 
Så jag var inte som alla andra barn. Jag stod på mina egna ben, och föll då inte för något grupptryck. Och sprit drack jag då inte förrän jagvar 18 år. Så jag ber innerligt att Edwin kommer göra samma sak. Vara en snäll tonåring. Och i och med hans diabetes blir det helt andra bullar. Men är ett par år kvar tills dess ;)
 
Men åter till det populära så kan jag inte påstå att jag kommer ihåg så mycket utav just vad som var populärt. Det var väl det som var på den tiden, inget speciellt kan jag tycka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0