Vår Jul.

vår jul spenderades i Liden. Bilder kommer senare, bland annat på min söta edwin med fluga :P
Varning för låååångt inlägg!

Onsdag
Vi åkte upp dagen innan jul. vi satt oss i bilen vid tjugo över två och inte förrän fyra var vi påväg till Liden.. Och det är bara liiite packningen om man ska ha med ett barn. suck.. det blev en bagväska. fyra påsar julklappar. en påse med ljus. fyra påsar med diversegrejer. tog med mig edwins babay-gym i plast så han hade nått att ligga vid när vi spelade bingolotto. fast faster tagit johans gamla babysittern till pappa...

men i alla fall, Först så skulle martin köpa kylarvätska till bilen. vår bil har en förmåga att dra lite kylarvätska och lampan hade då börjat lysa hela tiden motför bara vid starter. så det blev tvunget att inhandlas.. Och sedan hade den klanten glömt sin mobil i taxin, för ovanlighetensskull. måste bara berätta att den klanten gjorde för nån dag sen. han lyckades skifta mobiler så han kom hem med taximobilen istället för sin egen, och hjälp vad jag skrattade åt han :P

Så vi åkte till taxi garaget och väntade på att taxin skulle komma in. vilket hans skift slutade tio minuter innan. och där fick vi stå i all evighets evighet.. killen som körde bara en körning till södra berget sedan skulle han komma. men jag tror nästan att vi väntade 45 min -1 timme på han.. När han väl kom så hade martin lovat en arbetskompis som lånar film av oss att komma. plus att vi blev tvungna att åka in på divan för att hämta en senaps som hofling skulle få, den fegisen vågade inte hämta den :P men vi fick även vårt julkort på frida :) så vi lämnade av senapen hos hofling och så styrde vi kosan hem igen. Martin sprang in medan jag och edwin satt kvar i bilen. han tog en hög med filmer så möte vi upp killen som skulle låna de. men vi hann inte så långt, dock..

sedan ville jag så gärna till media markt. köpa en till julklapp till martin :P eftersom det blev klart för mig med mammapengen så hade jag fått pengar. så en till julklapp tyckte jag att han var värd :P martin passade på att tanka medan jag var inne på media markt. och där gick det ovanligt fort, som tur var.. men martin fastnade i trafiken. alltså på den lilla stunden jag var inne på media markt så blev det värsta bilkön.. så jag hann en sväng på arken :P tänkte först att jag skulle handla nån julklapp till kissarna men kön inne på arken var super lååång..

när martin väl kom fram så åkte han så klart till media markt fast jag sa att jag var inne på arken, suck.. så jag gick upp på media markt och klev i bilen medan han stod i bilkön :P man är väl smart? sen så blev vi "tvungna" att handla på ica maxi. man måste självklart ha godis och dricka till bingolottot. och så skulle själva bingolotten inhandlas.. men jag glömde en halv viktig sak inne på ica maxi, och det var en pureburk till edwin. men det är inte hela världen, som tur är.. och så tänkte jag köpa hudcreme till edwin. Jag vet att libero ska ha en. som man kan använda på torrfläkar bland annat. men de hade inge sånt :( så jag får finna nån annan idé, nån som har tips?

efter ica maxi var vi äntligen klara och klockan stod då på fyra.. så vi begav oss mot liden. tog vägen över laggarberg, så man kom ut i kovland.. jag somnade halvt i bilen.. pratade med pappa så han skulle börja med maten, om han hann.. han skulle elda först.. och när vi kom fram så hade han börjat, och tur var väl det. hugrig som en varg. och ännu hungrigare var edwin när vi kom innanför dörren.. slängde ihop ett skötbord på pappas ena köksbord. jaa, han har två stycken :P tog ett badlakan, sedan en engångsskötbord från libero vilket toppades med en liten handduk.. edwin fick mat medan vår mat började bli klar.. pappa bjöd på grönpepparsbiffar, grönpepparsås och potatismos med bland annat morot i.. och hjälp vad gott det var. jag förstår inte hur han kan göra så god potatismos jämnt, och det är aldrig samma mos. det tillsätts mer eller tas bort grejer. men gott blir det :P

efter maten var det bara att vänta på att klockan skulle slå halv åtta och uppesittarkvällsdax.. medan vi väntade så passade jag på att bädda åt edwin på övervåningen. vi tog mitt gamla sovrum med en dubbelsäng.. edwins säng bygde jag av: först en matta, sedan en filt, en madrass, lakan. sedan så lade jag tre små prydnadskuddar under lakanet och på lakanet lade jag överkastet till dubbelsängen i en korv. så de gick först på kuddarna och sedan i fotändan. och just ja, och alltihopa lade jag bakom dörren. i hörnet, så hörnet blev två kanter på sängen.. sedan så lade jag edwins kudde och tjocka täcke. som jag tog hemifrån..

jag måste säga att det var iskallt hos pappa. när vi kom var det 18 grader inomhus. brr. och elementena på övervåningen tror jag inte funka heller. vi skruvade upp dem men de hade inte ökat i värme när vi gick och lade oss..

i vardagsrummet tog jag en tjock filt sedan pappas älgfilt, och överst edwins filt.. och så lade jag edwin där med baby-gymet över sig.. och så hade han elementen alldeles vid sin sida. så han hade det nog mysigt :)

och ingen vinst blev det på bingolotto heller :( men men, man kan inte vinna jämnt :P brukar ha turen att vinna en ny lott eller 100 kr. men i år blev det inget :(

Torsdag

edwin vaknade vid nio och ville ha mat. han gnällde till vid fem men somande om.. så jag klev upp och gav han mat vid nio.. pappa vaknade nog av mig. han klev upp strax efter jag slagit igång tv:n och börjat mata edwin.. tror pappa frågade hundra gånger om "när brukar ni äta frukost?" jag svarade, lite olika varje gång... jag hade nämligen tänkt att vi skulle äta frukost när martin klev upp.. jag slumrade till i soffan, men pappa kom in i vardagsrummet så då vaknade jag till igen... vid halv tolv gick jag upp och väkte martin, och sa att vi ville ha frukost... han klev upp. jag och pappa åt gröt medan martin åt fil. hade sett till att pappa hade köpt fil åt martin eftersom han inte äter risgrynsgröt. även så hade han köpt franska för han visste inte om vi åt vörtlimpa, men det gör vi :P

efter frukosten så väntade jag bara på att vi skulle ta och åka. vi fördrev tiden med att öppna paket. martin fick av mig mumien-boxen på blue-ray, den jag köpte på media markt och så fick han natt på museet-boxem. jag fick det nya mariospelet till wii av han. edwin fick en grodda som han kan pilla på och så kan han bita i den i svansen, och så fick han ett par nycklar som han kan leka med senare i livet. av pappa fick han en nalle ior, super gosig.

vi åkte tillslut till brudsjön vid kvart i tre. och i Brudsjön hade alla redan kommit. där var det glögg när vi kom. jag tog lite, muma, och så var det saftglögg, ännu mera muma.. sedan så var det redan kalle anka, så de gick  man och kollade på.. medan kalle var så var det matframplockningsdax. de dukade upp två bord. ett i köket och ett i "vad-det-nu-ska-kallas". eftersom alla hade bokat en plats i köket så hamnade jag, martin, anna, stefan, karin och anders i "vad-det-nu-ska-kallas". edwin låg i vardagsrumssoffan och sov. och han hade ett vakande öga på sig. katten som heter fröken fräken stod nämligen och granskade han.. han vaknade efter en stund så då hamnade han i baby-sittern brevid mig.. katten trodde han fortfarande låg i soffan :P

och gott var det med julmat. leverpastej så det stod ut genom öronen :) muma.. medan vi åt så ringde tomten och de bestämde om en halv timme, alltså halv sju.. så jag gav edwin till martin i soffan och började finna vattenkokaren, om de nu fanns en? jag fann en i skfferiet. kokade vatten så de hann kallna. men edwin var hungrig redan då. så jag fann en liiten vattenkanna som passade perfekt för flaskan :P men den hann inte kallna innan tomten så jag fick ta med allt till vardagsrummet :P jag tog edwin medan tomten delade ut alla paket. och vilka högar johan och henrik fick :) riktiga barnhögar, som man ville ha som barn :) martin fick mata edwin medan jag öppnade paket :P själv fick vi ett presentkort på IKEA på 300 kr, det blir till en vardagsrumslampa som kostar 500 kr. sedan så fick jag ett smyckesskrin av kalle, som han har gjort. super fint :P edwin fick 200 kr av farmor, en dress med snobben (snoppen som lea säger) och två bodysar av lisa med familj, en dress med bamse av karin&anders, ett par jeans och en snygg tröja av anna&stefan, och en body med bamse på av sara&erik.. edwin blev så nöjd och glad över det :P

sedan när jag skulle gå och tacka för smyckesskrinet, som jag då inte visste att det var ett sånt. så började farmor snacka, suck.. hon började bli full, och det säger väl bara en sak, suck... hon kände inte mig och visste inte om jag ville ha mattor, osv... frågade färg och längd. jag sa grönt i kök och hall.. men kom på senare att i sovrummet där det är blått skulle det oxå passa med en "trasmatta".. men längd ska jag mäta. bara jag kommer ihåg det. MÅSTE, för det är fina mattor. och så frågade hon om jag vill ha en spargris till edwin. och det vill jag. och då börjar kalle. typ att jag kommer gå och skruva upp den när jag inte har pengar, och det skulle ALDRIG falla mig in.. hon frågade även  vart min spargris är och jag svarade att den står så fint på hyllan i köket.. och sedan snackade hon massa annat strunt. kunde inte slita mig heller för då är man oartig.. men tillslut och då undvek jag henne och kalle resten av kvällen.. orkade bara inte...

vid åtta-nio blev det efterrätt. ris ala malta. utan saftsås. den saknades men det var gott ändå... pappa tog farmors och kalles bil och for hem med dem. jag och martin stannade en "stund" till.. vi kom nog inte hem till liden förrän halv tolv.. satt och pratade med lisa och fredrik. kollade när de körde helikopter. henrik hade fått en i julklapp, johan fick oxå en men den öppnades inte.. och ni skulle sett fröken fräken. liksom vad är det som flyger, var super rädd för den men ändå nyfiken. som katter kan vara :P var lite roligt...

när vi kom hem till liden så var det bara mat åt edwin och sedan sängen.. var så trött.

Fredag
edwin vaknade vid nio igen. farmor och kalle var ute och gick med adam. pappa sov.. medan jag mata kom farmor och kalle tillbaka. de åt frukost.. jag kollade på tv.. pappa klev upp, kunde väl inte sova eftersom de levde om så mycket. och så adams klor på parketen så är det nog ganska svårt att sova :P

martin klev oxå upp, blev lite halv chockad.. vi gjorde gröt vid elva-tolv. efter nån film som gick på trean, som alltid brukar gå på jul. nanny mcphe eller vad den heter/stavas.. ganska bra film, fast ser från samma ställe varje gång.. fast faktiskt sett den från början förrut så man kommer ihåg..

även att pappa tog fram sina hörselkoppor. som farmor och kalle testade. de skulle beställa ett par, så de hör tv:n bättre. lite kul.. det är såna hörselkoppor som framhäver tysta ljud och tar bort knalla ljud. så när en älg går i skogen så förstärks det och om de skjuter den så hörs inte det.. men farmor och kalle skulle ha ett par :P lite roligt tycker jag.. tänk om nån ser dem och så sitter de med varsinna hörselkoppor :) jag skulle skrata ihjäl mig :P fast de skulle bara beställa ett par för farmor vet inte hur det går med hörselapparaten, vad hon hör bäst med. så det skulle testas...

jag hjälpte pappa lite med att förberade hans pizzor. han skulle göra fyra stycken varav en bit på en skulle bli barnvänlig.. gjorde tusen saker samtidigt, som är min natur nu. har blivit så efter edwin kom. påbörjar tusen saker samtidigt men men. stress, antar jag att det är. fast om man är stressad så är man effektivare, i alla fall den typen av stress.. packade ner alltihopa oxå. och bäddade uppe. plockade bort edwins ihopbyggda säng. tog fram gamla leksaker som jag hade som liten. som sorterades vad jag skulle ha med mig hem till stan. nallara får bli till nästa gång. måste bli klar med edwins rum först innan det dras hem massa nallar.. plus så finns det MASSA leksaker kvar. både från mig och från martin. men mycket är för lite större barn. så man får ta eftersom han växer i dem helt enkelt...

klockan tre skulle vi äta hos martins mormor. så vi rullade iväg bilen typ vid två. var framme halv tre i alla fall.. jag somnade och blev allmämt irreterad. martin pratade om att jag kunde få kläder till nyår om jag ville. det måste jag fråga han igen om. det skulle passa bra :P han är ledig söndag-tisdag.. man kanske ska passa på att åka iväg till paradisbadet då? mamma har ju jullov, vi får väl se.. det beror väl lite på vädret.. fast samtidigt så är väl ALLA på paradisbadet nu, många har ju som sagt jullov.. och så är martin ledig nyår oxå, ska bli roligt.. både jul och nyår, snacka om tur :P

vi fick äta julmat hos martins mormor oxå. det var oxå muma. men det var godare på julafton. för hos martins mormor är typ allt köpt men det är tanken som räknas och tur är väl det :P efter maten fick edwin oxå mat och han däckade.. och så blev det julklappsöppning.. edwin fick fortsätta sova i bilbarnsstolen medan jag öppnade alla paket :P

jag fick två kaktusljus, "nu kanske det är några blommor som överlever hos er" fick jag till svar när jag hade öppnat det ena.. en vit filt med svarta katter på, super snygg :P gröna pannlappar med vita katter på som elisabet hade gjort. en twix-påse. två noblesaskar, duchcreme och en deo...

martin fick after eight, rakhyvlar, shampo, två stycken deo, t-shirt, jeans, träningsbyxor, pengar, tårtspade. och så var det säkert nått mer oxå. jaa, i alla fall nackstöden till soffan..

men edwin fick mest med paket. även från en familj som är bekant med elisabet sedan generationer.. av de fick han en spökenlabanskallra, och runt halsen på den så hängde det ett smycke. ett halsband, en blå liten bil.. (som jag så klart glömde sätta på han till kvällens bravader).. av ulrika fick han en röd skjorta och ett par jeans, super snyggt :P av martins mormor fick han ett leksakståg med nå klosar till och så låter det och snurrar och har sig.. och så fick han kläder. två dressar, nån huvtröja mm... av elisabt och hamid var det MASSA paket. lite leksaker och massa kläder. bland annat en championdress i storlek 74 som han kommer kunna ha i sommar. kommer bli så himla sött :P och så hade hon stickat två tjocktröjor och en sleepover. var så sött :P

så nu har edwin fullt i storlek 62, kanske nån pyjamas. har bara två i den storleken, och det räcker inte långt för den lille mannen. och några kortärmade bodys, han fick massa dresser. så det kommer verkligen behövas.. och typ nästan fullt i storlek 68. samma sak gäller där.. och så har han en påbörjan till storlek 72..

tror ni vi hade lite packning då? vi bytte bil i haga, till taxin. med ett bagage som är rätt så tomt.. men det blev fullt kan jag lova :P fullt med klappar och packning... när vi kom hem så lade jag mig på soffan en stund och sedan började destination upp packning.. suck.. är inte klar än. fast nu är det bara en halv väska kvar. edwins leksaker som ligger i baby-sittern och hans nya kläder som ligger sorterade i en STOR påse. kommer knappt in till hans byrå på grund av alla dessa soffkuddar.. suck..

Lördag
Var på stan med mamma, jannice och lea.. jag måste säga att busschaffören var lite halv knäpp.. det stod FYRA vagnar i busen. och en klev av. så jag måste få plats. men först neckade busschaffören, men bussen gick bara två gånger i timmen.. mamma som snackade och gav mig tecken när det var färdig snackat. hon tackade i alla fall för att vi fick åka med.. när vi kom till leas busshållsplats så blev det kaos. lea börjar grina för hon vill till oss men det gick inte, hon fick sitta "på den höga", som hon sa.. och alla vagnar blockar mitten så det blev tomma platser men folk fick stå för vagnarna.. inte mitt fel, tycker jag.. en brevid mig hade en stor tvillingvagn oxå, eller snarare en såndär lång en... när vi väl kom fram på navet så var det busschafför byte och den nya busschaffören bara kollade på alla vagnar som kom ut från bussen.. det är inte direkt trafiksäkert att åka så där..

vi gick in på galleria in vid statium och tänkte gå igenom allt inomhus.. men hissen funkade inte. så jag och lea fick traska in till åhlens och ta den hissen. sa till hon att hon fick hålla hårt i vagnen, så man visste vart hon var. och det gjorde hon. hon var nog överlycklig för att få följa med moster och edwin.. mamma ringde när jag kom in på åhlens. hon hade tagit rulltrappan ner och undrade vart vi var.. hon tänkte hjälpa mig med vagnen för rulltrappan. men då hade vi redan dragigt. och jag tycker att vi hade stått där länge och väntat, men men... de mötte upp oss och vi började shopingen.. på kappahl fann jag inget.. på hm fann jag två tröjor för totalt 100 kr, storlek 68. på cubus köpte jag två bodys för 100 kr. den ena var så snygg och så fanns det bara det exet i storlek 78 eller nått. även på cubus fick jag ta vagnen i rulltrappan för första gången. och det gick bra! men jag föredrar nog hiss. fast om inte det finns tillgängligt så måste man ta rulltrappan..

då blev det en paus på åhlens fik. och jannice köpte hamburgare till lea på mc donalds till lea och jag tog en varm macka på fiket, så god var den. det rekomenderas varmt. mamma och jannice tog en kaffe med gobit.. på åhlens fick edwin en barbapappabody av mamma som var på rean :P storleken på den var 62/68.. sedan när vi var påväg till åhlens och utgången mötte jag en vagn med massa snö. söar det var min reaktion. mycket riktigt. det var snökaos, eller snö med massa blåst.. vi sprang in på lindex och där fick edwin en till body av mamma på rean, en med älgar på och den var oxå nått på 70. jag köpte en pyjamas med katter på och en blå body med katter på :P

sedan missade vi så klart bussen så vi fördrev lite tid på åhlens nedre plan sedan så var det navet som gällde.. på navet var det busschafförsbyte igen. det är tur att man har vagn så då kommer man in först och slipper vänta ute i kylan :P och även att den nya busschaffören hjälpte mig med vagnen och på de små bussarna klarar jag vagnen galant. men man fick väl tacka ändå för att vara artig..

hemma så klädde jag lite lätt av edwin och lade han på soffan med overallen, som var så klart öppen bara armarna som var i. jag snabb kollade på datorn och ringde martin för vad som skulle inhandlas. han skjutsade sin chef till timrå-matchen.. så började man göra sig klar. skulle på fest till cindy. vi skulle äta först och sedan var det förfest. de skulle senare ut på krogen.. edwin var med så jag tänkte vara där, antingen tills de skulle åka på krogen eller tills edwin lesnade..

när martin kom så sa jag i princip bara hej, hejdå.. han hade köpt en dricka till mig som jag skulle ha med mig, som jag så klart blev tvungen att vänta på :P jag började gå så jag skulle gå mellan 22-24 men efter mer än halva vägen på stigen fick jag vända. vagnen lutade som bara den och det gick inte att rubba vagnen framåt. tänkte ringa martin först men tänkte jag måste komma bakåt.. så det var bara att dra vagnen åt "fel håll". och jag har kunnat gått den vägen förut med vagnen när det varit snö.. sen så fick jag kämpa med vagnen ända till cindy. tog vägen en stund men fick då gå upp på trotoaren när bilar kom så det kändes lite halv onödigt, men men.. i hissen till cindy ringde jag martin och beklagade mig och frågade om han kunde hämta oss när det var dax att åka hem, om det var lite jobb.. och han sa ett tveksamt ja. men det dög för mig :P

fick god mat hos cindy med trevlig sällskap. sedan efter allt var bortplockat och tjejerna var klara så började allt folk trilla in eftersom. tror vi var 22-23 personer i hennes etta. men det gick bra ändå :) edwin började gnälla vid nio och det var matdax. då tänkte jag att jag skulle ringa martin och kolla så kunde jag mata han hemma istället.. sagt och gjort. martin kom.. folk hade hängt jackor över vagnen, inge fel på det. och så stod det skor överallt. och ännu mera jackor i en hög.. jag säger bara det, stackars alla som var på festen. jag rörde nog ihop allt när jag försökte få ut vagnen. men det gick tillslut :P de hittar nog en sko där och en annan där. men jag försökte att para ihop dem innan jag slängde de på sko högen, så de var lite samanhängande i alla fall..

och MASSA snö var det när jag kom ut.. kunde knappt dra vagnen nerför "rampen".. men men. nu är jag inne och glad för det. snöoväder är fint inifrån :)

pratade med martin och tydligen är det chafförer som inte orkar med vädret så de har slutat. hittils (för en timme sen) så var det två stycken som hade slutat. fast det var inga förluster, varanmanen och en invandrare. och både kan väl inte köra bil, typ... massa bilar kör fast osv... men martin hade inte ännu kört fast, och jag tror nog att han inte kommer göra det heller. om jag känner han rätt, och med den utrustningen som han har på bilen... han berättade att bilen plogade sig fram i all snö.. fram fronten tar i snön och plogar bort i alla fall 2-3 decimeter, och det var som sagt för en timme sen. så nu är det väl ännu mera snö. tur att det är lätt snö som kommer så slipper det bli nå skader. det tål inte företaget. hans chef krokade med en lastbil nu innan jul, bilen ska in på lagning vecka 1 och blir borta en vecka. fast bilen rullar i trafik så den ser väl bara lite konstig ut, antar jag.. martin var lite små less på all snö. det tar lite längre tid allt. och så var det mycket jobb och det är väl tur så kanske det motiverar folk att stanna kvar och jobba istället för att åka och och slappa..

nu blev det inge tv-spel ikväll heller. när jag ska jag hinna spela mitt nya tv-spel? imorgon ska väl martin spela sitt jobbiga nhl. han har längtat att spela det så jag lär väl få ge vika, som vanligt. fast samtidigt är det två olika enheter så man kan flytta wii:et till sovrumet så kanj ag spela där. fast i och för sig blir väl det jobbigt för man måste ha space att röra sig på.. hmm.. jaja, det löser vi imorgon..

nu blir det sängen. mina ögonen börjar säga God Natt! vilket edwin har sagt för länge sen i soffan..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0