Dagis - dag 2.

Skulle vara på dagis halv tio som igår. vilket gick bra. när vi kom och skulle parkera vagnen mötte vi moster/syster. jag hade tänkt på morgonen att jag skulle ta med mig vantarna om jag träffade kusin eller moster. men gjorde det inte. för jag trodde verkligen inte att jag skulle träffa moster, för kusin lämnas väl kvart i nio. men inte idag tydligen..

hon hejade på edwin medan jag plockade in vagnen i barnvagsförrådet. kusinen hade gått på gympa. vi kom samtidigt som J och hennes mamma J, hon skolas oxå in på edwins avdelning men hon är lite större typ tre år..

vi kom in på avdelningen och barnen var i fasen påklädning för att gå ut. vi klädde av oss i vanlig ordning. och gick in och lekte. fick träffa en ny vikarie och hennes smeknamn/namn kommer jag nog ihåg. så nu kan jag två frökennamn på avdelningen ;) inte lätt att komma ihåg alla, plus alla barns namn.. i alla fall hon skulle vika för vår inskolningsfröken så hon bara kunde koncentrera sig på edwin idag.

busade i vanlig ordning inne i första rummet. sen kom edwin på att det finns ju andra rum. som vi fick förflytta oss till. fröken lyfte upp edwin och så kollade de på alla barn som var ute. vinkade och knackade fönster. men edwin förstod inte riktigt. han lekte mest med vindspelet som hängde i fönstret.

när fröken blev less på att bära edwin, antar att hon blev less. för det skulle jag bli :P så fick edwin testa och åka rutchkana. men han är verkligen ingen kanpojke. så han åkte en gång och gick in i det större lekrummet igen. där han mindes att ugglan kunde låta. så han fick låna den ;)

och så var J inne i kuddrummet vilket var jätte roligt. enligt henne skulle grinden vara stängd. men inte enligt edwin. så först fick edwin inte vara därinne men tillsut fick han det. men edwin öppna grinden gick in och skrek/prata slängde sig över en kudde. och då kom J och då sprang edwin ut. hon stängde grinden. och så höll det på. oh nån gång stängde hon in edwin i rummet vilket fick koncekvenser att han gnällde/grina sträckte upp sin händer och kolla på mig.. grinden blev öppen hoch han skyndade sig till mig och upp i famnen. sen ner igen och samma sak... J's mamma blev less så hon ställde/satte sig vid grinden och passa. för den skulle hålla sig öppen...

och då började alla andra barn rulla in. blev samlig efter alla hade fått en torr blöja. edwin placerades i frökens knä och åt sockerärter som bara den. och  när den ena var slut så prata han på sitt vis och peka att han vill ha mer. vilket han fick ;) det sjöngs och små pratades. när lunchen var färdig dukad kom den personalen i och berättade vad det stod på menyn. och gjorde stödtecken. vlket var rätt intressant. det var fiskpudding med rivna morötter och skingrat smör, eller vad det heter. jippi, ropade jag. eller hur det var. det var bara att äta och tiga.

edwin fick sin plats. samma som han blev visade igår. en bra plats tycker jag. kanske inte den bästa insåg jag när vi satte oss. för han får se fönstret inte alla barn. men men. tyker den ändå är rätt så okej. åt gjorde han. fröken hede upp på hans tallrik jag delade. han åt och var nöjd. dels så fick jag hjälpa han som alltid. men lite fck han nog in själv. 

när maten va uppäten. som egentligen inte smakade så mycket fisk. men var väl ändå ingen höjdare, enligt mig.. så var det fruktdax. äpple. hon frågade om hn bruka äta småbitar eller en liten större. hon gav han en lite större. och ja sa att det har han aldrig ätit förrut utan små bitar. men då har han mulat in massa istället. och nu kunde han alldeles riktigt ;) bet av från sin bit, så duktig ;) och när biten var så gott som slut så mulade han in resten och sa på sitt vis att han vill ha mer. vilket han fick. han fick massa äpple :P åt mer än den större tjejen som satt vid samma bord, tror han åt dubbelt så mycket. även jag fick äpple det var muma..

fröken visade oss vart man tvättar händer och mun. vilket vi gjorde. sedan klädde vi på oss och gick hem.

och imorgon så ska vi testa på att vara ute. och gå hem efter lunch igen.

fick mer info idag. hon checkade av med ett blad som de har.. öppetider, 6:30- 17:15. till halv 7:30 är de på månen och efter 16:30 samma sak. om de är sjuk gäller en feberfri-dag hemma, magsjuka 48 timmar från sista gången de spydde/bajsa. ringa så fort som möjligt om man vet kvällen innan att de är sjuka, så fall på telesvararen som de checka av på morgonen efter. vilket är bra för köket oxå, så de vet hur mycket mat som ska göras. de firar alla högtider, och då antar jag de svenska. för det var bara de svensa de räknade upp. påsk/jul/julgransplundring (som de har på torsdag)/midsommar/och så prins-prinsessdag med trerätters lunch. varannan fredag har de stor samling på hela dagiset, sjunger osv. en gång i månaden hittar hela dagiset på något tillsammans. ute minst en gång per dag. jobber mycket med musik och rörelse. inget godis, mer än en glasspinne när någon fyller år. total nötförbud, om man vill köpa glass när någon fyller år så får man men absolut ing nötter, det får inte serveras. räknas även in prinsestårta osv. de innehåller nötter eller spår av nöt vilket inte får serveras. de har anmälningsrätt till sos, så får de göra en utredning. tystnadsplikt har de oxå. en gång i månaden eller om det var varanan månad så kommer det en person som prata barnens egna hemspråk vilket gäller alla invandrarbarn. jaa, och så är det säkert något jag glömt.. inte lätt att få in all information på en gång..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0