Mötet.

Mötet med logopeden på förskolan gick bra. Det är olika logopeder. Denna logoped träffar inte barnen i fråga, utan funkar som stöd till personalen. Tips på övningar de kan göra osv. Lite kortfattat. Den vi träffar på sjukhuset har kontakt med logopeden som far runt på alla förskolor i kommunen. Och den på sjukhuset får vi övningar hem att göra medan hon som far runt på förskolorna ger pedagogerna tips på övningar. Och det inte övningar att hänga ut barnen utan mer kanske som lekar och samlingssaker, typ. 
 
Jag frågade direkt om omfattningen, sade det att chefen vill putta ner han till 15 timmar. Hon svarade att vi kommer till det senare. Jag berättade att han fått diabetes typ 1 att jag då inte stängde av ljuset på mobilen, om det skulle ringa. 
 
Pedagogen kom och mötet började. Vi konstaterade sist vi träffades den 30:e okt, dvs dagen innan debuten, har fokus legat på helt andra saker. Men Edwin är en lekare, en pojke som leker riktiga lekar. Inge pang, pang. Så klart han leker det, men det är kompisarna som börjar och han hängar på. När det byggs så bygger han kanske en brandbil medan kompisarna bygger skjutare, etc. Men han är ingen kille som bjuder in kompisarna till lek, de tycker det är intressant kommer de och vill leka, det får de väl oftast. Men han som sagt bjuder inte in dvs han frågar inte innan om de ska leka. Han leker gärna själv, men har så klart roligt och pratar om det efter om han leker med någon annan. Så han behöver lite puch utav personalen om han inte fixar det själv. 
 
Vi pratade lite diabetes också, eller rätt mycket. Logopeden visste vilka förskolor det var, och barn som var i samma ålder etc. Då hon reser runt på alla. Det pratades om att personalen kunde få göra studiebesök etc på någon annan förskola, osv. Hon skulle förmedla det vidare, eller hur det nu var. Så det kändes jätte skönt. 
 
Kom till omfatningen. Och tydligen var det chefen innan denna som tyckte att det var bäst att Edwin gick deltid istället för 15 timmars då jag jobbade så pass mycket. Hon tyckte det var bästa lösningen, och även jag då. Så det är väl därför denna chef inte haft någon anning. Bra att ta reda på saker och ting.. 
 
Logopeden trodde han gick deltid just för språketsbrister. Men som sagt inte pga det. Chefen var där, så pedagogen gick och hämtade henne. Logopeden pratade med mig att kanske 20 timmar räcker, en till dag. kanske mån-tors. Då sade jag att han går tis-fre 9-15 och det tycker jag funkar bra. Hon pratade om att "måndagshetsen" som är att barnen ska komma in i gruppen igen osv. Så kan vara bra att ha barnen en måndag, men det var upp till pedagogerna. Jag nämde det att de har planering och vet hur "struligt" det är då, och nu med diabetesen blir det nog ännu "struligare". Ta avbrott för planering för att sticka, etc. Det känns inte så bra. 
 
Pedagogen kom tillbaka och chefen efter en stund. Då påstår den dära chefen att hon inte fått påtryckningar av att han ska gå deltid. MEN?!?!?! tänkte jag skrika. Det har hon visst det. Men när jag säger det så går det inte in, men när någon annan som sitter på lite mer makt. Då går det minnsan in. 
 
Edwin har brister på begrepp, osv. Dvs hål i de lägre trappstegen och det är svårt att få till övningar när han går så lite tid. Plus att han är en lekare men vill helst leka själv och behöver ett öga att bevaka och ev pucha han till lek med andra barn. Så då går den dära chefen och hämtar blankett som jag ska fylla i. Men jag vet inte hur jag ska fylla i, de på kommun kommer klia sig i huvudet då de får in ansökan. Då det står att han ska gå deltid, men går nu 15 timmars och egentligen går han nu deltid. Så måste nog byta omfattning så det inte blir nå vajsning. 
 
Tycker det är skönt att logopeden sade att det inte blir stabilt för ett barn. För det är det jag bland annat försökt sagt nu tre gånger men utan respons. För hon verkar lyssna på logopeden, men inte mig. 
 
Det blev i alla fall bestämmt nu att han går tis-fre 9-15. Precis som vanligt. Och jag antar att jag kan trixa med tiderna om jag får jobba, precis som vanligt. Men ska väl kolla upp det ändå ;) Och så är det terminerna han går, och man skriver ny blankett varje termin. Så deltid till 13 juni, först och främst. 
 
Bestämde ett nytt möte den 25 september. Så långt fram i framtiden :P
 
Inte denna trappa jag pratar om utan en annan, med helt andra ord. Då är grammatiken det högsta steget på trappan. (Bild lånad från http://logopedeniskolan.blogspot.se/p/om-sprakutveckling-och-sprakstorning.html)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0