DNA-labb.

slutade en timme tidigare idag, skönt :) plus att vi fick två timmars lunch, vilket oxå var skönt :) vi är snart färdig med första labbrapporten, som bara skulle vara en sida, vilket är dubbelt skönt...

Labbandet gick riktigt bra idag...

Första labben vi gjord skulle ta två-tre timmar.... men jag blev tvungen att gå en säkerhetsrunda först. som jag tror jag gått när jag läste kemi på gymnasiet, vi labbade nere på mitthögskolan som det hette då... men jag gick säkerhetsrundan ändå, dels så var det så länge sen och dels så kommer jag inte ihåg...

vilken människa som hade säkerhetsrundan. hon höll på att svimma, så fort ner på golvet på alla fyra... sen så hände det an annan sak under rundan.. hon pratade om att det finns två larm, brandlarm som hon lät som det låter och ett ventilationslarm.. men det hann hon inte härma för det började låta i labbsalarna :) en av våra lärare kom springandes dels för att vi skulle få höra hur det lät och dels så ville han att hon kunde stänga av det..

Vattenlabben som jag döpte den till, heter egentligen pipettlaborationen... gick ganska fort.. jag pipettade 50 gånger och min labbkamrat 50 gånger.. sedan under rasterna satt vi och skrev på den rapporten som snart är klar...

Sen vid tio startade den riktiga labben.. DNA-labben döper jag den till... det var jätte kul :) Vi fick ta en labbrock eller ett plastförklä, vilket jag tog.. och så blev vi tvungen att ha handskar, man kände sig som en tandläkare...

Läraren kom med frysta strömingar som vi fick skära i med en skalpell.. skulle bara ha ett knapphållshuvud stor muskelbit.. en till varje prov... sen var det bara balnda i massa olika kemikalier, ibland skaka, ibland värma, och ibland centifigera.... sen så fick man en DNA lösning :) inte alls svårt..

Vi fick nått färgämne som vi skulle bland i med en liten del DNA för att sedan få se om det var bra DNA att labba på i fortsättningen.. och vi hade tydliga streck, alltså mycket DNA :) vi hade lyckats :)

så imorgon och onsdag förmiddag så fortsätter vi med DNA -abben... sen blir det en annan labb som jag döper till saliv-labben....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0