bvc.

idag har vi varit på bvc. och den lille väger nu 9200 gram och har en hatt på 45 cm. vilket är precis på normalkurvan. men längden ligger under, vilket jag förstod. och den var på 69 cm. inte konstigt att han har storlek 68 :P vi räknade ut lite lätt att edwin kommer ligga lite över den "normala" kurvan som stor..

jag fick den nya bvc-sköterskan. mycket bättre i mitt tycke. henne går det att fråga saker och behöver inte stressa ihjäl sig.. men jag kände att jag kommit fel dag på bvc. snacka om att det var massa invandrare där. där jag kände mig lite fel placerad. hon innan mig behövde tydligen tolk, så de fick sitta inne på hennes kontor. och efter mog var det oxå en invandrare. och inne hos åsa och läkaren var det vaccinationsdax och de två jag hann att se var invandrare. inte fel på dem men jag kände mig lite fel placerad.. men men..

fick vänta i bvc-vänthall. sedan kom den nya och hämtade mig. 10-15 min för sent. med detta pga att det behövdes en tolk innan, antar jag... fick sätta mig i "soffan". edwin fick ett rån. och det var tydligen jätte bra att han får äta såna. de innehåller tydligen gluten. så han får vänja sig. även så utvecklas motoriken och massa annat sånt..

sedan kom massa info om mat och lite annat. jag var inte på tandträffen så jag fick lite sån info oxå. och en tandborste :P när första tanden kommer ska man borsta. det visste jag. men man ska ha tandkräm med flour på en gång. motsvarande edwins lillfingernagel. frågade om man skulle ha barntandkräm (jag vet, dum fråga) vilket var bra, de är mildare. hon "rekomenderade" bamse.. sen fick jag massa brochyrer och diverse grejer. hon gick igenom lite säkerhet oxå..

men i alla fall. hon ville veta hur edwin äter på dagarna. så jag rablade upp allt.. och tydligen så äter han för lite. eller för lite mål.. vilket jag anade.. och gröt är tydligen ingen mat, det är snarare mellanmål.. men jag ökar grötportionerna eftersom han växer. och jag blir mätt på gröt så jag tror han oxå blir det. annars skulle han nog bli grinig. vilket han inte blir.. men edwins lunch (grötmål) tyckte hon att jag ska byta till puré. burk som färdiglagad, hade ingen betydlese.. och så mellan lunch och middag ska jag ge han ett mellanmål, typ smörgåskex frukt osv.. och så kvällsmålet han äter, ska antingen vara gröt eller välling.. typ det enda jag skulle ha kvar var frukosten som består av välling...

Och jag har ingen aning om hur jag ska göra. Om jag göra som bvc-sköterskan sa eller om jag ska köra på som vanligt?? han är direkt inge hungrig av sig.. och tydligen ska det gå typ 2 timmar mellan målen när de är så här liten. och när han åt endast skulle det gå tre timmar mellanmålen.. väldigt svårt att veta. men varför det bara ska gå två är att de kan bli så hungrig att när de väl får mat så tar de inte maten som serveras.. har aldrig hänt edwin. han har alltid ätit. fast det kan gå från 0-100 på ingenting men äta gör han.. så jag har verkligen ingen aning på hur jag ska göra???? imorgon kör vi på som vanligt i alla fall..

sedan började vi prata sommar. jag frågade om de ska solskyddsfaktor. för de skulle de tydligen inte ha för sju år sedan i alla fall, inte första sommaren, för att utveckla sitt egna solskydd.. men de ska heltäckande kläder och inte vistas i solen. onödigt att smörja på kemikalier.. men i ansiktet som inet finns kläder till kunde man smörja in.. men som min kusin sa, hon menar på "kemikalier". alla hudkrämer som man smörjer in med då.. så jag tror nog det är lungt att smörja in. kanske inte behöver överdriva eftersom de inte ska vara i solen. mer än nödvändigt.. men långärmat på sommaren, kommer inte gå ihop i denna familj. för edwin svettas som jag vet inte vad. så han måste nog ha kortärmat så då får man väl smörja in armarna oxå. det hänger väl lite på vad det är för väder. regning kan det nog bli långärmat.. men måste komma ihåg att solen tar sig in i skuggorna oxå. den tar sig liksom runt. och den tar sig även in genom fönster.. pappa brukar nämligen bli brun på en arm. och det när han kör bil, det tar lite längre tid men brunare blir han på den armen..

pratade lite vaccination oxå. och mellan den andra och tredje tillfället ska det gå minst sex månader. hon kollade upp när edwin skulle bli kallad och det den 8 augusti. så runt där kommer han få sitt tredje vaccin.. även så nämde hon när de börjar dagis och alla dess sjukdommar. tydligen räknar man att de blir sjuk 13 gånger på ett år. så vi fick förvänta oss att vara hemma var 14:e dag ungefär. sen så är alla barn olika men detta kunde vi förvänta oss, typ... varför de blir sjuka så är för att deras immunsystem inte fått arbetat på det sättet och så har det inget "sparat" så att säga.. men men.

sedan när jag kom ut från henne kom jag på d-droppar. inte för att det är slut men kommer ta nån gång. och jag ska inte dit förrän i augusti. känner mig dum att springa dit bara för att hämta dessa droppar. så jag bad att få en. från den andra bvc-sköterskan. och hon är som hon alltid är. "jag som har dåligt på dem, X har oxå. men hon är uppbokad". jag bara "jag vet därför jag gick hit in"... så jag fick tillslut d-dropparna.

jaja. bvc-besöket var givande i alla fall. fast mest ville jag veta edwins läng och vikt som vi tog sist :P

måste nämna även att vi var på bvc i torsdags. och det mest givande där var i alla fall att barn upp till sju år ska ha grönt spänne på cykelhjälmen. sitta bakvänt i bilen så länge det går, helst till fyra års ålder. och ha babyskyddet så länge som det kan användas, det som tydligen är säkrast.. och så ska man inte köpa begagnat. för det räcker med att krocka i 20 km/timmen så spricker frigoliten, och så kan det bli gamalt både plast, frigolit med mera... sen om man monterar bilstol nummer 2 fel så är den väldigt osäker.. så jag har det jag ska filura på. med fridas gamla stol. ingen bruksanvisning kvar. men jag kan nog filura på den ett tag till, edwin kommer nog sitta i sitt babyskydd typ hela sommaren. om han inte nu börja tok växa på längden...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0