Snart dax.

jag insåg att det är lite mindre än tre veckor kvar tills jag fyller 25 år. så nästa vecka börjar storstädnig osv. ska börja med att rensa ur kyl, frys och skafferi. så jag får plats med all bakning. fast kylskåpsgrejorna kommer direkt inte att inhandlas till veckan. för kylen kommer vara full i smörgåstårta och tårta den dagen jag firas. (vilket jag ännu inte bestämt om det blir söndagen eller måndagen (samma dag som jag fyller år)). och jag vet inte riktigt hur dessa ska få plats, måste ha dricka och mjölk oxå på kylning.

frysen ska "fyllas" med bakverk. som jag ska baka. få se om jag börja slutet på nästa vecka eller veckan efter det. och varför skafferiet ska rensas är av den enkla anledningen att man hittar inget i det. och om något ska in  skafferiet får man nästintill trycka in det. är fullt av massa "tomma" förpackningar osv. plus så måste jag veta vad som ska handlas till bakningen.

olika listor ska skrivas på vad som ska handlas. bakningen på en. dagen-innan-handling på en (såsom jordgubbar och grädde). smörgåstårta på en. osv. fast det jag börja med redan nu, om jag känner för det. måste kolla upp "hur" man gjorde smörgåstårta igen. och skriva upp röran på en gång så det inte glöms.

all tvätt som vi har vill jag ha bort tills jag fyller år. så man kan väl börja med det projektet redan nu om man känner för det. men min rygg kommer smärta med allt upphängande. dock så är det mycket gardiner, filtar osv. som tar stor plats. men är lätt att tvätta.

fundera på om jag ska putsa fönster oxå tills jag fyller år. och jag vet inte riktigt hur man gör..... jaa, ni läste rätt. har aldrig gjort det förrut. så jag kan med säkerhet säga att våra fönster är skitiga. speciellt eftersom vi bor längst ner oxå. och medan man ändå ska putsa fönstrena så får man ta balkongen oxå. vi bor ändå längst ner så är nog ganska lätt att putsa vår inglasning ;) men måste ta reda på hur man putsar fönstrerna först. om det är nån speciell trasa eller nått man ska ha.

och med storstädning innebär det att flytta massa saker som är där de inte ska vara. och även rensa klädhängaren. torka massa skåp, lister osv. får väl ta en snabb städning dagen innan man fyller. men då typ bara damsuga eftersom man kommer att stor städa så pass långt innan.

och varför jag börjar redan nu beror på den enkla anledningen att jag vill inte stressa. att man kan ta någon dag ledigt, typ gå på stan eller något sånt. utan att man ska känna sig tokstressad dagen efter för man ligger efter. och om jag känner mig rätt så kommer inte lägenheten vara stor städat i den grad jag vill och tvätten kommer ligga där den ligger när jag fyller år med kanske nån maskin mindre i antal. men jag HOPPAS att jag kommer få till det såsom jag vill. det är mitt mål. och mål är till att följas.

klocka


Kommentarer
Postat av: Jenny Broberg

Hej sis!!

Jag har lite goda röror till smörgåstårtor om du vill ha "recept" ;)

Man behöver ingen specialtrasa. Det som blir bäst är att använda tidningspapper. (knyckla i hop och gnugga utav bara den) Använd diskmedel (yes är bra eftersom det är fettlösande) och en vanlig trasa. Tvätta fönstret i det några gånger så att det blir riktigt rent,sen sprutar du fönsterpust på det hela och använder tidningspappret! Trodde att de skojade när man skulle använda pappret för bästa resultat,men det blir jättefint! Gammalt husmorsknep ;) Hoppas du får en härlig födelsedag! Önskar att jag var där och kunde smaska tårta! ;D

2011-05-24 @ 11:44:52
URL: http://jennybroberg.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0