Lite resultat angående "knölen".

Nu har  jag i alla fall fått raka besked vad gäller min "knöl". min tanke var när jag kom på vårdcentralen att de inte kommer kunna göra något. säga samma sak som alla andra gånger. och jag ville träffa en läkare som kunde ge mig svar eller skicka en remiss upp till sjukhuset.
 
kom dit. och hon började så klart säga massa som jag redan visste. men även massa nytt. att det är något som är inkapslat, sten eller något salt.?. och att det är stenhård. vilket jag sa att det var. jag satt och små grimaserade då hon petade. men hon sa att det var dött så det kunde inte göra ont, alltså själva knölen. men huden runt om kan göra ont, vilket hon förstod att jag kunde haft under tiden som gått. och hon sa att det aldrig kommer kunna läka riktigt, och att det kan komma en infektion under om man har otur. hon sade även att hon trodde att det kommer behövas skäras runt om för att lyfta bort.
 
hon frågade om jag någon gång fått bort det. och det har jag inte. det var då hon började peta. jag sade att jag har petat och smörjt sedan feburari och inget har hänt. det var väl då hon började peta riktigt så blodet rann. och insåg att det inte går bort. alltså ni ska höra hur det låter när det petas på den. tänk er en sten, som man skrapar något vasst emot. så låter det.
 
i alla fall skulle hon gå och rådfråga. tog ett tag så kom hon med läkaren. en invandrare, inte illa menat mot dem, men vissa är det lite svårt att höra vad som säges. såsom denna. en svengelska blandat med mummel. hörde inte direkt så mycket. hon började peta igen medan han var där och förklarade hur det kändes. och han tyckte att det skulle skäras bort. men hon förklarade att det är större på insidan och gav sin teori. han bad henne hämta massa saker. medan han satte sig ner medan han tog på sig handskarna.
 
hon frågade om han hade tid med detta. men man såg verkligen hur detta "fall" var intressan i hans ögon. hur det kliades i hans fingrar. hon började oxå lysa upp litegrana att detta är lite spännande. hon hämtade massa saker, det som fanns, dvs inte så mycket.
 
han började känna med grejen. gjorde liksom "knölen" som en ö, så det är öppet runt om. försökte ta ut. slutade med att han stoppade in grejen långt in under huden, i alla fall mer än 5 mm. och insåg att detta är verkligen större på insidan. jag kollade inte så super noga då jag tycker det kan göra ondare då man ser. fast det är intressant så det är klart att man kollar lite nu och då.
 
sköterskan pratade om tid. att efter semestern. (då vår vårdcentral stänger under juli månad) läkaren pratade om att han hade fyra patienter kvar. han gick iväg. hon stannade en liten stund och frågade om jag förstod vad han sa, jag svarade att jag inte förstod allt. inte hon heller. det är väl det som kallas bra kommunikation..
 
hon satte på plåster. två stycken som i ett kors. jag trodde aldrig att det skulle gå då jag blödde så mycket. har blött igenom, kan jag medela. men har i alla fall slutat blött. jag fick sitta och trycka medan hon gick iväg och kollade tider.
 
efter en bra stund kom hon tillbaka och sade att jag kommer vilja bada och sola i sommar, vilket jag höll med om. så efter semestern blir det operation. bara de orden ekar tomt i skallen. inte för det är så stor operation. kommer ske på vårdcentralen. ett litet snitt kommer läggas för att kunna lyfta ut "knölen". och jag ska be om att få se den. vill bara se hur en så "liten" sak kan göra sådana stora problem.
 
frågade vad hon menade med efter semestern då skolan börjar igen, eller vad? fick svar att i augusti. så helt enkelt i augusti ska jag höra av mig för att få en tid för att skära bort den. men tror jag väntar till vi kommer hem från semestern. sedan om det är en ful månad så spelar det ingen roll om det görs innan eller efter. men om det är en fin månad så vill jag göra det efter.
 
så nu ska jag tvätta såret jag har två gånger per dag. och avsluta med lite sprit på det. antar att jag ska göra så tills det "läkt" ihop igen. dvs att det ser ut som det gjorde innan jag gick ner till vårdcentralen idag.
 
jag frågade även om hon skrev ner detta så jag slipper gå igenom detta igen. vilket hon skulle skriva. och det även att läkare har kollat på det. och vad han har sagt.
 
Så kan meddela att min dag angående denna "knöl" gav resultat. och det bra resultat. me like :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0