Vård hemma.

Glömde skriva det vi pratade om att läkaren skulle skriva läkarintyg som jag kunde skicka till försäkringsbolaget för "Vård hemma" precis där vi är nu. Läkaren förstod inte riktigt vad jag menade. Fick förklar ett par gånger. Och hon sade, precis som den andra läkaren, att försäkringsbolaget får begära det utav de. Vi föräldrar ska inte vara någon mellanhandel. På detta sätt tjänar försäkringsbolaget pengar. Då det kostar en summa varje gång de vill ha sina papper, och om de ber föräldrar eller annan förmyndare om papperena slipper de betala massa pengar. 
 
Och så förstod hon inte vad hon skulle skriva. Hon kunde skriva att han har diabetes typ 1. Men jag sade att vi har skickat in journalanteckningar, så det vet de. Så hon sade att jag skulle prata med de så fick de skicka det de ville ha påskrivet. Sedan tyckte hon det var konstigt. Blir de frisk så fort de kommer hem.?. tänk om det vore så.
 
Sagt och gjort. Kände först, suck, ännu en sak att strida mot. Men tänkte att det ger pengar såklart ska jag strida.
 
Ringde. Hände något första samtalet, kom inte ens fram. Telefonen bangade ur då det var någon som ringde. Alltså jag blir tokig på den. Vill ha en ny :P
 
Ringde igen. Kom fram och sade det jag ville. Hon kollade ärendet och såg att det var avslutat. Men hänvisade stund på stund att den jag pratat med innan, osv. Så hon knappade. Förstod nog inte riktigt vad jag ville och vad jag menade men tillslut så. Hon knappade mer. Och jag börja leta i papperena fast visste att jag inte hade något läkarintyg mer än journalanteckningarna. Men letade då om det följt med ändå. 
 
Hon sade sedan att hon då satt in pengar till oss. 12750 kr. Jag höll på att ramla av stolen. Räknade lite lätt, okej då det blir den summan. 425kr/dag i 30 dagar. Vilket är max att ta ut. Så på fredag sade hon att då har jag pengarna. Men det är inte stopp där. Vi har angett M´s kontonummer då det var det vi fort fick fram när vi låg inne på sjukhuset. Så de kommer till han och ska sättas över till mig. Måste komma ihåg att ändra tills deras del utav vårdbidrgat kommer. 
 
Hon påpekade att det var de sista pengarna vi hade att hämta om detta. Mer än när beslutet av vårdbidraget kommer och kostnader. Men kostnader måste vi komma upp i deras självrisk, vilket vi nog är uppe i nu. 
 
Så detta utbelatt snart. Sjukhusvitselsen utbetald ganska snart vi kom hem dvs i nov. Och pengarna till Edwin som är överförrmyndarspärrat vilket större belopp från försäkringsbolag är kom in på Edwins konto nu i veckan. Diabetes typ 1 räknas som 15% medicinsk invaliditet. 
 
Så nu ska kostnader skickas in men gör det då jag får beslutet från försäkringskassan om vårdbidraget och kan skicka med det i samma. Kommer väl att få ½ vårdbidrag som jag förstår det men hur länge det får vi se. Sen får man söka om det, och kan då få mindre. Man blir aldrig av med det, så till 18-19 års ålder, kommer vi väl få ha det från försäkringskassan men inte från försäkringsbolaget. Vet inte hur läge försäkringsbolaget betalar sitt. 
 
Som sagt det flyter idag. Så Glad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0